Podstawy bluesa – blues 12 taktowy #2

12 taktowy blues – wprowadzenie

Kolejnym etapem wtajemniczenia w świat bluesowych rytmów jest poznanie jego 12 taktowego przebiegu (12 bar blues progression). Inaczej zwanego po prostu dwunasto-taktowym bluesem. To bardzo prosty układ (schemat), który powtarzamy przez cały utwór. Można używać go w różnych tonacjach i rytmach. Znajomość tego układu jest nie tylko podstawową i niezbędną wiedzą, aby zrobić kolejny krok na przód, ale też fundamentem pod zabawę z improwizacją i tworzenie własnych kompozycji. Materiał ten zawiera podstawowe minimum, ale wystarczające do zagrania podkładu bluesowego w każdej wybranej tonacji.

Schemat 1, 4, 5

Najważniejszym elementem 12 taktowego bluesa jest poznanie schematu dopasowania akordów do odpowiednich taktów. Co to oznacza?
Blues 12 taktowy oparty jest zwykle na 3 z 7 akordów podstawowych A H C D E F G. I właśnie schemat, o którym wspomniałem powyżej, podpowiada, których akordów użyć do danej tonacji oraz kiedy dany akord należy w trakcie grania zmienić na kolejny akord.
Schemat ten wygląda następująco: 1, 4, 5. Jest to kolejność wyboru konkretnych akordów. Oznacza to, że jeżeli zastosujesz układ akordów A H C D E F G, to wybierasz z nich pierwszy, czwarty i piąty, czyli A, D i E. To są akordy, których zagranie w odpowiedniej kolejności nada utworowi bluesowy klimat. Ponadto, powyższe trzy akordy będą pasowały do zagrania bluesa w tonacji A. Dlaczego w tonacji A? Ponieważ pierwsza litera w pokazanej kolejności oznacza wybraną tonację utworu.
Jeżeli zdecydujesz, aby zmienić tonację na przykład na E, to wówczas zastosujesz następującą kolejność akordów E F G A H C D, i korzystając ze schematu 1, 4, 5, wybierzesz odpowiednio akordy E, A i H, itd.

Takty w bluesie

Pozostał nam jeszcze jeden element naszej 12 taktowej bluesowej układanki – dopasowanie akordów do odpowiednich taktów. Ten schemat pokazuje, który akord należy zagrać w danym takcie. Zatem zagranie właściwych akordów w takim schemacie spowoduje, że gra nabierze bluesowego charakteru.
Schemat ten wygląda następująco:
Takty      1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12
Akordy   1 | 1 | 1 | 1 | 4 | 4 | 1 | 1 | 5 |  4  | 1   | 5

Podkładając następnie pod ten schemat wybraną tonację otrzymujemy następujący układ:
Takty       1 |   2 | 3 | 4  | 5 |  6  | 7  | 8 | 9  | 10 | 11 | 12
Akordy    1 |  1 | 1  | 1  | 4 |  4  | 1  | 1 | 5  |  4 |  1  | 5

Tonacja   A | A | A | A | D | D | A | A | E | D |  A | E

Oczywiście akordy główne możesz zastąpić akordami septymowymi (to te z siódemką – A7, e7, C7 itd.). Wtedy twój blues stanie się jeszcze bardziej bluesowy.
Teraz już wiesz na czym polega 12 taktowy blues i zaczynasz rozumieć zasady jakimi się kieruje, ale to jeszcze nie koniec. Niezwykle ważny w muzyce bluesowej jest rytm i sposób w jaki wydobywane są dźwięki. O tym opowiem w kolejnej lekcji i zagram kilka przykładów wykorzystując poznany schemat 12 taktowego bluesa.

Jeżeli masz jakieś pytania, to pisz śmiało w komentarzu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.