Improwizacja na gitarze – 5 pozycji skali pentatonicznej

Improwizacja na gitarze to nic innego, jak granie dźwięków, według określonych schematów. Właśnie te schematy nazwane zostały skalami. W muzyce samych skal występuje bardzo dużo, jednak najczęściej korzysta się ze skali pentatonicznej, skali bluesowej i skali durowej, tzw. jońskiej. Opanowanie nawet jednej z nich pozwala na nieograniczone możliwości tworzenia własnych kompozycji.

W tym artykule nie będę zagłębiał się w zawiłości teorii budowy skal, tylko pokażę od strony czysto praktycznej jak wyglądają podstawowe skale, jak je ćwiczyć i jak następnie wykorzystać tą wiedzę w improwizacji.

Fundamentem szkoły improwizacji będzie skala pentatoniczna molowa. Pentatonika jest najczęściej używana w bluesie, ale również świetnie sprawdzi się w balladach rockowych. Skala pentatoniczna składa się z 5 pozycji (zestawów dźwięków), po których poruszamy się grając w określonej tonacji.

Abyś mógł już dzisiaj zacząć improwizować, przygotowałem dla ciebie diagramy prezentujące 5 pozycji skali pentatonicznej dla tonacji A-moll.

Na poniższych ilustracjach znajdziesz numery progów (kolor biały), układ opalcowania (kolor żółty) oraz nazwy dźwięków na poszczególnych strunach i progach.

Gra na gitarze - oznaczenia palców

Pentatonika molowa – pozycja 1

Pentatonika molowa – pozycja 2

Pentatonika molowa – pozycja 3

Pentatonika molowa – pozycja 4

Pentatonika molowa – pozycja 5

Jak ćwiczyć skalę pentatoniczną na gitarze?

Na początek, proponuję zagranie skali bez metronomu czy podkładu rytmicznego, aby w swoim tempie opanować kolejność dźwięków. Następnie włącz metronom, ale w takim tempie, które pozwoli ci na precyzyjne zagranie wszystkich dźwięków. Zacznij od bardzo wolnego tempa i w miarę postępów zwiększaj o 5 BPM, aby podnosić sobie poprzeczkę. Pamiętaj też, aby grać kostką naprzemiennie – uderzając struny na zmianę góra-dół-góra-dół itd.

Jeżeli chcesz urozmaicić sobie ćwiczenia, zamiast używać metronomu, włącz jakiś podkład. Wpisz do YouTube frazę „backing track a minor” i znajdziesz gotowe kompozycje, które tonacją będą pasowały do wyżej pokazanych schematów.

Oceń artykuł

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.