Loading…

MisjaGitara.pl

Nadaj swojej pasji nowego brzmienia

Improwizacja na gitarze – 5 pozycji skali pentatonicznej

Improwizacja na gitarze to nic innego, jak granie dźwięków, według określonych schematów, tzw. skal. W muzyce samych skal występuje bardzo dużo, jednak najczęściej korzysta się ze skali pentatonicznej, skali bluesowej i skali durowej (jońskiej). Opanowanie nawet jednej z nich pozwala na nieograniczone możliwości tworzenia własnych kompozycji.

W tym artykule nie będę zagłębiał się w zawiłości teorii budowy skal, tylko pokażę od strony czysto praktycznej jak wygląda skala pentatoniczna molowa, jak ją ćwiczyć i jak wykorzystać tą wiedzę w improwizacji.

Tak zwana „Pentatonika” jest najczęściej używana w bluesie, ale również świetnie sprawdzi się w balladach rockowych.

Na poniższej ilustracji znajdziesz rozkład dźwięków na gryfie dla skali pentatonicznej molowej dla tonacji A. Co to oznacza w praktyce? Oznacza to, że grając zaznaczone dźwięki do akompaniamentu wykonywanego w tonacji A, wszystkie one będą brzmiały prawidłowo. To jak nawigacja, która wspiera Cię w dotarciu do celu. Patrzysz na schemat i wiesz, który dźwięk będzie pasował, a który należy omijać.

Kliknij, aby powiększyć grafikę

Powyższy schemat został poniżej podzielony na 5 pięć części, tzw. pozycji. Pozycje te nie tylko ułatwiają zapamiętanie skali, ale dają podstawę do wielu wariantów ćwiczeń wpływających na technikę gry i kreatywność w improwizacji.

Na poniższych ilustracjach znajdziesz numery progów, układ opalcowania (kolor żółty) wraz z podaniem numeru palca, który powinien zostać użyty do wydobycia danego dźwięku kolor biały) oraz nazwy dźwięków na poszczególnych strunach i progach.

Jak ćwiczyć skalę pentatoniczną na gitarze?

Na początek, proponuję zagranie skali bez metronomu czy podkładu rytmicznego, aby w swoim tempie opanować kolejność dźwięków. Następnie włącz metronom, ale w takim tempie, które pozwoli ci na precyzyjne zagranie wszystkich dźwięków. Zacznij od bardzo wolnego tempa i w miarę postępów zwiększaj o 5 BPM, aby podnosić sobie poprzeczkę. Pamiętaj też, aby grać kostką naprzemiennie – uderzając struny na zmianę góra-dół-góra-dół itd.

Jeżeli chcesz urozmaicić sobie ćwiczenia, zamiast używać metronomu, włącz jakiś podkład. Wpisz do YouTube frazę „backing track a minor” i znajdziesz gotowe kompozycje, które tonacją będą pasowały do powyższych schematów.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.