Nie ma chyba nic gorszego w graniu na gitarze, niż granie na… nienastrojonej gitarze. O ile jeden nietrafiony dźwięk nie wpłynie znacząco na całość utworu to niedostrojona struna może całkowicie zniszczyć efekt naszej pracy. Strojenie gitary to pierwsza czynność, którą należy ZAWSZE przeprowadzić biorąc gitarę do ręki. Szczególnie na początku nauki, kiedy wychwycenie „na ucho” niestrojącej struny może sprawiać trudności.

Przechowywanie gitary

Na stabilność stroju gitary wpływ ma nie tylko jakość zamontowanego osprzętu, ale przede wszystkim zmienność warunków, w jakich znajduje się gitara. Znaczne skoki temperatur czy wilgotności mocno wpływają na pracę struktury drewna gitary i stąd jej (na)strój bywa zmienny.

Dlatego warto zadbać, aby gitara przechowywana była w stabilnych warunkach klimatycznych – z dala od kaloryferów, nasłonecznionych miejsc, czy przeciągu.

Oznaczenia strun gitarowych

Zanim poznasz sposoby strojenia gitary poznaj nazwy poszczególnych strun. To podstawowa wiedza, której po prostu nie można pominąć.

* W różnych materiałach można znaleźć dwa rodzaje oznaczeń tego samego dźwięku H lub B. Jest to różnica pomiędzy polskim (H) a angielskim lub amerykańskim (B) sposobem oznaczania tego konkretnego dźwięku. E1 oznacza strunę najcieńszą (wiolinową), a E6 strunę najgrubszą (basową).

Ułatwieniem w przyswojeniu tych oznaczeń jest to, że pierwsza i ostatnia struna posiadają takie samo oznaczenie literą E. Pozostałe oznaczenia strun trzeba po prostu zapamiętać.

Strojenie gitary

Kwestia, jak nastroić gitarę jest obecnie bardzo ułatwione poprzez dostępność wielu bezpłatnych aplikacji i programów. Wystarczy wbudowany mikrofon w komputerze, smartfonie czy tablecie, aby program odczytał częstotliwość dźwięku uderzanej struny i porównał z zaprogramowaną wzorcową częstotliwością dla każdej struny.

Wzorcowa częstotliwość to 440 Hz. Według niej ustawione są wszystkie programy, aplikacje i inne urządzenia pozwalające nastroić gitarę elektryczną, akustyczną, klasyczną, basową, czy ukulele.

Często jednak można spotkać się z sytuacją, kiedy gitarzyści obniżają strój gitary np. o pół tonu, cały ton, czy nawet dwa tony. Czasami po to, aby dostosować tonację do możliwości wokalisty, bądź uzyskać cięższe brzmienie. Chcąc na przykład zagrać utwór Enter Sandman grupy Metallica w takiej samej tonacji, musisz obniżyć strój całej gitary właśnie o pół tonu, do tonacji E-moll (Eb).

Aby rozpocząć strojenie gitary włącz aplikację bądź program w komputerze, a następnie uderz pustą strunę. Na skali wyświetlacza pojawi się wskazówka pokazująca jak bardzo wysokość dźwięku odbiega od wartości wzorcowej. Wtedy należy odpowiednio poluzować bądź naciągnąć strunę uzyskując żądaną częstotliwość dźwięku.

Jeżeli z jakichś powodów nie będziesz dysponował pod ręką smartfonem z aplikacją bądź inną pomocą w strojeniu gitary, możesz wypróbować starą, prostą, choć niedoskonałą, metodę strojenie na ucho, poprzez porównanie wysokości dźwięku sąsiedniej, niżej położonej struny . W tym przypadku posługujemy się obecnym strojem gitary i jako wzorzec wybieramy najcieńszą strunę E1. Uderzamy w pustą strunę E1, po czym uderzamy w kolejną strunę B2 przyciskając ją jednocześnie na 5 progu. Wysokość dźwięku obu strun powinna brzmieć identycznie.  Dla sprawdzenie możemy uderzyć obie struny jednocześnie, jeżeli dźwięk będzie jednostajny (bez wibracji) oznacza to, że częstotliwość dźwięku struny B2 została dobrze dopasowana do struny E1.

Następnie stroimy strunę G3 względem pustej struny B2, ale w tym (i tylko w tym) przypadku strunę G3 przyciskamy na 4 progu. Pozostałe struny stroimy na 5 progu względem niżej położonej pustej struny.

Znasz inne metody jak nastroić gitarę? Podziel się z innymi 😊

2 comments

    1. Nieźle, jak na amatora 🙂 Masz rację, omyłkowo przestawiłem kolejność numeracji strun, dlatego nie stroi. Zmieniłem już na poprawne, więc teraz nie powinno już nikogo wprowadzać w błąd. Dzięki!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.