Podstawowe bicia gitarowe

Pamiętasz jeszcze odgłos jadącego parowozu, którego miarowa praca wybija równomierny takt? Ta potężna maszyna “oddychająca” z  precyzją szwajcarskiego zegarka zainspirowała Joe Bonamassę do napisania utworu „Slow train”. Kontynuując tę transportową analogię mogę śmiało powiedzieć, że  Bonamassa wraz ze swoim zespołem uraczyli nas naprawdę mistrzowską szkołą jazdy. Choć „Slow train” jest trudnym utworem, to jednak pokazuje, że praca nad techniką gry na gitarze może prowadzić do spektakularnych efektów. Może, ponieważ istotne w tym przypadku jest nie tylko to, ile poświęcasz czasu na ćwiczenia, ale jak precyzyjnie je wykonujesz. Pamiętaj, że jakość twojej pracy to składowa dokładności, systematyczności i cierpliwości. Warto więc zaplanować sobie własny rozwój, aby szybciej cieszyć się efektami własnej pracy.

Dzisiaj chciałbym pokazać ci fundamenty, na których możesz oprzeć rozwój twojego warsztatu. To absolutne podstawy, ale dzięki nim osiągniesz kolejny poziom wtajemniczenia w gitarowym świecie. Do wykonywania ćwiczeń niezbędny będzie metronom, który pomoże ci utrzymać tempo.

Bicia gitarowe – wprowadzenie

Zaczynamy od prostego ćwiczenia, które pozwoli na synchronizację ruchów prawej ręki z ustawionym rytmem metronomu. To ćwiczenie możesz wykonać bez chwytania konkretnego akordu, a najlepiej będzie, jak wszystkie struny stłumisz lewą ręką – lekko położysz na nie dłoń, aby nie wydobywał się żaden dźwięk.

Każde z ćwiczeń wykonuj precyzyjnie i utrzymuj rytm zgodnie z metronomem – uderzaj w struny dokładnie wtedy, kiedy metronom wybija dźwięk.

W miarę postępów w wykonywaniu ćwiczeń możesz stopniowo przyspieszać pracę metronomu o 5 BPM, a gdy osiągniesz biegłość na wybranym poziomie, ponownie możesz zwiększyć tempo o kolejne 5 BMP. Ale nie idź na rekord szybkości w kostkowaniu, tylko wyznacz sobie jakiś cel, np. 70 BMP i postaraj się, aby bezbłędnie wykonać wszystkie ćwiczenia utrzymując wyznaczone tempo.

Jeżeli powyższe ćwiczenia wykonasz z należytą starannością, możesz przejść do następnego etapu, w którym bicia gitarowe staną się bardziej ciekawsze.

Ćwiczenie polega na naprzemiennych uderzeniach (dół-góra-dół-góra).
Uwaga! Szara strzałka pokazuje kierunek ruchu prawej ręki, jednak podczas wykonywania tego ruchu nie uderzamy w struny. Każdy z poniższych przykładów (A, B, C, D) ćwicz osobno.

Tak samo, jak w ćwiczeniu 1, pamiętaj o synchronizacji z metronomem.

Na koniec coś bardziej wymagającego, co pozwoli na połączenie wszystkich wcześniej poznanych przykładów.

Bicia gitarowe dla początkujących

Teraz, kiedy już znasz fundamenty bić gitarowych możesz tworzyć własne kombinacje, pamiętaj tylko, aby stosować naprzemienne uderzenia oraz utrzymywać tempo zgodne z metronomem.

Napisz też koniecznie, jak ci poszło z ćwiczeniami. Czy napotkałeś jakieś trudności? Czy wszystko było zrozumiałe? Jestem ciekaw twojej opinii, w końcu gra na gitarze to niekończący się proces doskonalenia i być może ja też z tego skorzystam 😊

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.